Här kommer vår utvärdering av genrepedagogiken våren-13.
Det som gav oss mest i kursen var redskapskapet att på ett bra och strukturerat sätt presentera olika texttyper för eleverna. Eftersom alla elever är olika bör ju även texterna vara olika. Dessutom var det väldigt givande att vi var många från olika utbildningar på skolan och att vi fick jobba både i stor och i mindre grupp. Det som också var bra var när vi fick prova på att dekonstruera texter, och det hade vi gärna kunnat få göra fler gånger. Då fick vi känna oss som elever, och det är bra att få sätta sig in i deras situation.
Det som gav oss mest i kursen var redskapskapet att på ett bra och strukturerat sätt presentera olika texttyper för eleverna. Eftersom alla elever är olika bör ju även texterna vara olika. Dessutom var det väldigt givande att vi var många från olika utbildningar på skolan och att vi fick jobba både i stor och i mindre grupp. Det som också var bra var när vi fick prova på att dekonstruera texter, och det hade vi gärna kunnat få göra fler gånger. Då fick vi känna oss som elever, och det är bra att få sätta sig in i deras situation.
Något vi hade velat ha mer av är att på ett praktiskt sätt få jobba oss igenom en texttyp, ex. berättar- genren, och på det sättet blivit säkrare på dekonstruktion av text. Att diskutera i stor grupp är alltid intressant och givande, men ibland kändes det som att tiden inte räckte till. I vår grupp hade vi ett bra samarbete, även om inte alla kom varje gång. Vi kompletterade varandra bra; alla jobbar med olika saker inom Vuxenutbildningen och det var roligt att få jobba med ”nya” människor.
Till nästa gång skulle träffarna kanske kunna hållas mer kontinuerligt, och kanske även få in några träffar till så att tid finns för diskussion med övriga deltagare. Tid för projektarbete behövs på träffarna, kanske halva tiden per träff. Som tidigare sagts hade vi velat vara mera ”elev” där vi tillsammans hade arbetat oss igenom en texttyp för att nu känna oss säkrare på vissa delar i arbetsgången. Dessutom hade det varit bra om vi hade gått igenom det vi läst i böckerna genom att diskutera vissa avsnitt mer med varandra och även att grammatiken kunde bli än tydligare. Det var bra balans på träffarna både med stor grupp och med liten grupp. Vi fick ju väldigt mycket gjort även om vi ibland inte riktigt förstod vad vi skulle göra, men tillsammans blev vi klokare och vi jobbade framåt.
Ett starkt minne är när vi försökte få ihop redovisningen och vi hade ont om tid så där på slutet av kursen. Men det flöt på väldigt bra och vi kunde vara nöjda med det som vi redovisade. Vi tänkte att redovisningen skulle vara enkel så att de som lyssnade lätt kunde förstå och följa med. Själva redovisningstillfället kändes bra och redovisningen i sin helhet med alla grupper blev väldigt bra. Förhoppningsvis inspirerades flera av dem som lyssnade. Ett annat starkt minne var när vi delgav de andra tillfällen när vi känt oss annorlunda. Det var intressant och givande, både att lyssna och att delge de andra. Man fick bjuda på sig själv, och på så sätt lärde vi känna varandra bättre.
Genrepedagogiken kommer i nu att användas vid arbete med olika texter och det känns som att vi med genrepedagogikens hjälp kan visa på olika texttypers likheter och skillnader. Det känns som att genrepedagogiken även kan hjälpa eleverna med deras skrivande; att de får strategier för att skriva en bra text och strukturera upp den. Att läraren hjälper eleverna med arbetet med nya och svåra ord på ett tydligt sätt är även viktigt.
En naturlig fortsättning på genrearbetet är att fler på Vuxenutbildningen får gå utbildningen och att vi håller diskussionerna levande på olika sätt. Det är även viktigt att vi berättar för varandra vad vi försökt jobba med i våra egna grupper, och delger varandra vad som fungerat och vad som inte fungerat. Att ta del av varandras bloggar är ett bra sätt för att se hur arbetet fortskridit i de olika grupperna eftersom det ibland kan vara svårt att få till fysiska träffar.
Till sist vill vi också säga att det skulle vara bra med en typ av utvärdering efter en tid för att se hur många av oss som gått kursen som faktiskt arbetat genrepedagogiskt och vilket utfall det blev hos eleverna.